مزایای طراحی بیوفیلیک در معماری

نوشته شده توسط:مجید عطایی | ۰ دیدگاه

اگر شخصی بخواهد خود را در یک محیط با آرامش کامل تجسم کند، اولین تصویری که به ذهن او خواهد رسید مکانی احاطه شده با طبیعت است، حال این مکان می تواند یک جنگل یا کوه، دریا و یا چمنزاری سرسبز باشد.به ندرت کسی می تواند محل کار، دفتر یا یک مرکز خرید را منبع آرامش و آسایش خود بداند! با این وجود، اغلب مردم تقریبا 80 الی 90% وقت خود را در داخل خانه می گذرانند و نهایتا از خانه به محل کار خود می روند.

اما امروزه معماران و طراحان داخلی در جستجوی راه حل های نوآورانه ای در طراحی خود هستند تا در آینده این مشکل را به راحتی رفع نمایند و از بیوفیلیک(biophilia) به عنوان مهم ترین منبع در الهام بخشی به پروژه های خود در جهت بهبود محیط زیست، سلامتی و راحتی عاطفی انسانها در محل زندگی و کار استفاده می نمایند.

بیوفیلیک (biophilia) چیست؟
از ابتدایی ترین تمدنها، طبیعت به عنوان زیستگاه اصلی انسان ها فراهم آورنده سرپناه، غذا و داروهای درمانی برای ما بوده است.اما پس از انقلابهای صنعتی و پیشرفت های تکنولوژیکی، علم به سرعت رو به جلو حرکت نمود و جهان وارد روزهای مدرن خود شد و همچنین نحوه تعامل انسان با طبیعت نیز دستخوش تغییرات گردید.

اصطلاح بیوفیلیک (طبیعت بارگی) به معنی “عشق به موجودات زنده” در یونان باستان ترجمه می شود.(filia = تمایل به عشق)
اگرچه این اصطلاح نسبتاً جدید به نظر می رسد و به تدریج در زمینه های معماری و طراحی داخلی گرایشاتی پیدا شده است، اما(بیوفیلیک) (بایوفیلیا در تلفظ) ابتدا در سال 1964 توسط روانشناس اریک فروم، مورد استفاده قرار گرفت، سپس در دهه 1980 توسط زیست شناس ادوارد ایل ویلسون هنگامی که او تشخیص داد که چگونه شهرنشینی منجر می شود به قطع ارتباط با طبیعت می شود، این واژه بسیار محبوب شد.


طراحی بیوفیلیک چیست؟

در اصل مهفوم بیوفیلیک بسیار ساده است: پیوند انسانها با طبیعت برای بهبود
شرایط زیستی.اما موضوع این است که چگونه معماران می توانند این ارتباط را
ایجاد نمایند؟پاسخ در ادغام طبیعت با طراحی های معماران است.در این شیوه
استراتژی اصلی این است که ویژگی های دنیای طبیعی مانند آب، هوا، فضای سبز،
حیوانات و نور طبیعی را وارد معماری و فضای داخلی نماییم. طراحی های
بیوفیلیک فقط به مواد محدود نمی شوند بلکه شامل شکل ها ، رنگ ها ، بافت ها و
روابط نیز می شوند.........

(بری مشاهده ادامه مطلب + گالری کامل تصاویر روی لینک: مزایای طراحی بیوفیلیک کلیک نمایید.)

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...